Het is al een tijdje geleden dat we over Team Polar hebben geschreven, maar dat betekent niet dat ze hebben stilgezeten. Na een teamwissel na de zomervakantie, is er in Q1 van het nieuwe academische jaar opnieuw flinke vooruitgang geboekt, zowel technisch als organisatorisch. Vorig jaar werd voornamelijk de basis werd gelegd voor het GENTOO-project, en nu wordt steeds duidelijker hoe alle losse onderdelen samenkomen richting de uiteindelijke Antarctische missie.
Er wordt nu gewerkt richting de Testing Trip begin december, die cruciaal is vóór het team daadwerkelijk naar Antarctica gaat. Hier kan GENTOO namelijk eindelijk echt getest worden.
In de laatste update van het vorige team, zie de Q4-update, schreven we al over de eerste grote stappen in chassis, elektronica en autonomie. Die lijn is dit kwartaal stevig doorgetrokken.
Logistiek en organisatie worden steeds belangrijker
Naast technische vooruitgang is ook de niet-technische kant sterk ontwikkeld. Team Polar heeft officieel een Logistics Team opgezet, een noodzakelijke stap nu de Antarctische missie dichterbij komt. Het organiseren van de Testing Trip bleek complexer dan verwacht, vooral door regelgeving rondom batterijtransport en verzekeringen. Uiteindelijk is gekozen voor het kopen van een batterij met alle benodigde certificeringen, zodat deze veilig mee kan naar de testlocatie.
Ook marketing en businessontwikkeling stonden niet stil. Het team werkte aan een vernieuwde uitstraling (zie de vernieuwde website), verbeterde zichtbaarheid en een aangescherpte planningstructuur. Daarnaast zijn bestaande samenwerkingen versterkt en nieuwe partners aangehaakt, wat cruciaal is om de missie mogelijk te maken.
Technische vooruitgang
In Q1 is binnen alle technische subteams concrete voortgang geboekt richting de Testing Trip.
Energy Management werkte aan de ontwikkeling en validatie van het batterijpakket. Om de elektrische architectuur en het Battery Management System te testen, hebben ze een prototype Li-ion batterij gebouwd. Daarnaast zijn thermische modellen opgesteld om het gedrag van het batterijpakket in extreme kou beter te begrijpen, en zijn hydrophobische zonnepanelen onderzocht als aanvullende energiebron voor GENTOO.
Electrical hield zich bezig met integratie en betrouwbaarheid. Het testcircuit voor de Remote Control is afgerond en communicatie via zowel RC als Long Range is succesvol getest. Verder is de E-box ontworpen en opgebouwd en zijn custom PCB’s ontwikkeld voor het monitoren van onder andere temperatuur, water, kanteling en omgevingscondities. De Vehicle Control Unit is verder uitgewerkt als centrale schakel tussen alle systemen.

Mechanical focuste op mechanische integratie en functionaliteit. Er is gewerkt aan de ophanging, chassis-integratie en de verdere uitwerking van de body en shell. Daarnaast is de aandrijflijn verder ontwikkeld, met een volledig werkende driveshaft, en is het stuursysteem herzien met een operationele steering arm en tie rod.

Autonomous zette stappen richting betrouwbare autonome navigatie. Er is gewerkt aan visual segmentation voor poolterrein, verbeterde 3D-navigatie binnen NAV2 en het testen van de volledige softwarestack met de Mini Cube. Tegelijkertijd werden uitdagingen zichtbaar, zoals beperkte polardata en GNSS-complexiteit, wat de aankomende Testing Trip extra belangrijk maakt.
Op naar de Testing Trip
Met het oog op de Testing Trip, houdt het team zich nu druk bezig met de integratie en validatie van alle systemen. Bij Kitech Recruitment zijn we nog steeds trots sponsor van Team Polar, en we kijken uit naar deze test!

Wil je meer lezen over Team Polar? Bekijk dan de volgende blogs:

