Steeds meer mensen ervaren tegenwoordig vliegschaamte. Maar stoppen met vliegen? Dat is geen optie! In plaats van deze gemakkelijke uitweg, richten we ons op de verduurzaming van de luchtvaartindustrie. Dit vormt een enorme uitdaging: hoe kunnen luchtvaartmaatschappijen het toenemende aantal passagiersvluchten combineren met de dringende noodzaak om onze ecologische voetafdruk te verkleinen?
Gelukkig wordt er al volop onderzoek gedaan naar het verminderen van koolstofemissies, het bevorderen van brandstofefficiëntie en het ontwikkelen van alternatieve brandstoffen. Daarnaast zijn er ook creatieve oplossingen in ontwikkeling. Een duurzame, vliegende toekomst ligt in het verschiet!
Flying V
Een van de innovatieve oplossingen is de “Flying V”, hieronder te zien. Dit is een nieuw type vliegtuig waarbij de passagierscabine, het bagageruim en de brandstoftanks geïntegreerd worden in de vleugelstructuur. De Flying V biedt net zoveel ruimte als een Airbus A350-1000, maar heeft een kleinere voetafdruk. Hierdoor is het vliegtuig enorm energie-efficiënt, tot wel 20% efficiënter dan de A350-1000. KLM ondersteunt dit idee en er zijn al succesvolle modelvluchten uitgevoerd. Hoewel veelbelovend, is de Flying V op dit moment nog niet op grote schaal toegepast.
Biobrandstoffen en Elektrische Vliegtuigen
Naast nieuwe vliegtuigontwerpen wordt er ook gewerkt aan alternatieve brandstofbronnen. Biobrandstoffen, geproduceerd uit hernieuwbare bronnen zoals plantaardige oliën, algen en afvalproducten, kunnen koolstofemissies tot wel 80% reduceren in vergelijking met kerosine. Luchtvaartmaatschappijen zoals KLM hebben al succesvolle testvluchten uitgevoerd met biobrandstoffen, wat aantoont dat deze technologie klaar is voor bredere toepassing.
Daarnaast wordt er geïnvesteerd in hybride en elektrische vliegtuigen, zoals de Airbus E-Fan X. Dit hybride-elektrische demonstratievliegtuig belooft een significante vermindering van emissies en geluidsoverlast, wat zeker gewaardeerd zal worden door de omwonenden van luchthavens zoals Schiphol. De elektrificatie van de luchtvaart kan leiden tot goedkopere vluchten, zowel voor consumenten als voor het milieu.
Geavanceerde Aerodynamica en Materialen
Daarnaast wordt er ook getracht de huidige ontwerpen van vliegtuigen te verbeteren. Vliegtuigfabrikanten maken hun vliegtuigen aerodynamischer, lichter en sterker. Steeds vaker wordt er gekozen om composietmaterialen, zoals koolstofvezel, te gebruiken in de bouw van vliegtuigen. Dit kan leiden tot een vermindering van tot wel 20% in het brandstofverbruik.
Ook bestaande vliegtuigontwerpen worden continu verbeterd. Fabrikanten maken vliegtuigen steeds aerodynamischer, lichter en sterker. Het gebruik van composietmaterialen zoals koolstofvezel – sterker, duurzamer én lichter dan traditionele metalen – wordt steeds gangbaarder in de vliegtuigbouw. Het toepassen van koolstofvezel in de romp en vleugels van vliegtuigen kan het brandstofverbruik tot wel 20% verminderen, zoals bijvoorbeeld ook is gebeurd bij de Boeing 787 Dreamliner.
Conclusie
De groene luchtvaartindustrie is in opmars en toont aan dat duurzaam vliegen binnen handbereik is. Door te investeren in innovatie en samen te werken, kunnen we een schonere en duurzamere toekomst voor de luchtvaart realiseren. De groene revolutie in de luchtvaart is niet alleen noodzakelijk, maar ook haalbaar en belooft een nieuw tijdperk van milieubewust reizen.
Robert Dilber
Bronnen:
- https://www.tudelft.nl/en/ae/flying-v
- https://www.iata.org/en/programs/environment/sustainable-aviation-fuels/
- https://www.airbus.com/en/innovation/low-carbon-aviation/hybrid-and-electric-flight
- https://www.airbus.com/en/innovation/low-carbon-aviation/hybrid-and-electric-flight/e-fan-x
- https://www.boeing.com/sustainability/environment/ecodemonstrator