Solar Team Eindhoven, het team van de Technische Universiteit Eindhoven, heeft voor de vierde keer op rij de hoofdprijs gepakt in de Cruiser Class van de Bridgestone World Solar Challenge (WSC). Het team legde de ruim drieduizend kilometer lange rit van Darwin naar Adelaide af met de hoogste efficiëntiescore van alle teams. Ook op de beoordeling van de zonneauto’s door de vakjury, gisteren, scoorde het team ver boven de concurrenten. Solar Team Eindhoven heeft alle edities van de Cruiser Class van de WSC tot nu toe gewonnen.
De Cruiser Class is in 2013 geïntroduceerd omdat de welbekende World Solar Challenge te ver af stond van normaal autogebruik. De nieuwe klasse is bedoeld om dat gat te dichten, zodat de resultaten van de World Solar Challenge ook echt hun weg vinden naar de praktijk. Bij de Cruiser Class wint dan ook niet per se de snelste auto, maar degene die uitblinkt in efficiëntie, comfort, design en innovaties.
Met unieke eigenschappen als het autonoom opzoeken van de zon en het delen van zonne-energie met andere elektrische auto’s, gooide het Eindhovense team met hun vierpersoons zonneauto, Stella Era, hoge ogen.
De studenten reden met een gemiddelde snelheid van 70.2 km/h en laadde over de gehele afstand slechts 71.24 kWh extra op via laadpalen. Ter vergelijking: een gewone elektrische auto, zonder zonnepanelen, moet ongeveer tien keer zoveel energie laden.
Het Eindhovense team won ook de Smart Grid Pitch Competition. Deze prijs is voor het beste idee om bij te dragen aan duurzame elektriciteitsvoorziening. Stella Era kan namelijk ook dienen als ‘laadpaal’; de overtollige elektriciteit die wordt opgewekt kan ze leveren aan andere auto’s.
Solar Team Eindhoven heeft inmiddels geleid tot een flinke spin-off: het bedrijf Lightyear, dat een elektrische auto bouwt met geïntegreerde zonnepanelen. Dit Helmondse bedrijf, dat al zo’n 150 medewerkers in dienst heeft, presenteerde eerder dit jaar haar eerste auto.
Bron: TU Eindhoven