In de woestijn van Saoedi-Arabië ontstaat een stad die het traditionele idee van stedelijk leven uitdaagt: The Line. Met een futuristisch ontwerp en nieuwe technologieën hoopt het land bij te dragen aan een duurzamere toekomst, maar roept het ook belangrijke vragen op. Hoe wordt deze revolutionaire stad ontwikkeld, wat zijn de voordelen, en met welke uitdagingen moet rekening gehouden worden?
Waarom wordt The Line gebouwd?
Het idee achter The Line komt voort uit Vision 2030, het ambitieuze hervormingsplan van Saoedi-Arabië voor diversificatie van de economie en dus minder afhankelijkheid van olie. Ook wil het land een betere internationale reputatie en de positie van kroonprins Mohammed bin Salman versterken. The Line moet een voorbeeld worden van duurzame stedelijke ontwikkeling, met een focus op innovatie, technologie en ecologische verantwoordelijkheid. Het wordt een stad zonder auto’s, waar alles binnen vijf minuten lopen bereikbaar is.
Hoe ziet The Line eruit?
Maar wat is dan de oplossing? Volgend de kroonprins is dat een 170-kilometer-lange en 200-meter-brede stad, omhuld door gigantische spiegelstructuren die het omringende landschap reflecteren. Deze spiegels hebben meerdere functies: ze minimaliseren visuele verstoring, dragen bij aan de energie-efficiëntie van de stad en creëren een iconisch beeld.
De verticale structuur bestaat uit verschillende lagen, waaronder woonruimtes, werkplekken en recreatiegebieden. Een hogesnelheidstrein verbindt de stad van begin tot eind, waardoor je binnen 20 minuten de volledige lengte kunt afleggen. Dankzij het compacte ontwerp is alles wat je nodig hebt, zoals winkels, scholen en medische voorzieningen, binnen vijf minuten lopen bereikbaar.
Bovendien blijft de natuur intact door de minimale stedelijke voetafdruk; de stad zal immers maar een voetprint van 34 km2 hebben. Innovatieve technologieën, zoals geavanceerde klimaatbeheersingssystemen, zorgen voor een leefbare omgeving, zelfs in de extreme omstandigheden van de woestijn.
En hoe zit het met de voortgang?
De bouw van The Line is al een tijdje bezig, maar het project ondergaat aanzienlijke veranderingen. Hoewel de fundering grotendeels is gelegd en de eerste spiegelstructuren zichtbaar zijn, heeft Saoedi-Arabië aangekondigd dat de oorspronkelijke ambitie te groot bleek. De focus ligt nu op het voltooien van een 2,4 kilometer lange sectie tegen 2030.
Deze bijstelling roept vragen op over de haalbaarheid van het volledige project, maar de vastberadenheid en ambitie om The Line tot een succes te maken blijft bestaan.
Voordelen en nadelen van The Line
Wanneer een project als The Line wordt ontwikkeld, staan er grote ambities en innovaties tegenover een aantal complexe uitdagingen. Hier volgt een overzicht van de meest besproken voordelen en nadelen:
Voordelen
- Duurzaamheid: De stad wordt volledig aangedreven door hernieuwbare energie.
- Compact ontwerp: Geen auto’s en alles op loopafstand.
- Nieuwe technologieën: The Line biedt een platform voor innovaties zoals AI en autonome transportsystemen.
- Behoud van natuur: Door het minimaliseren van de stedelijke voetafdruk blijft de omringende natuur grotendeels intact.
Nadelen
- Milieukritiek: De bouw in een fragiel woestijnlandschap kan negatieve ecologische gevolgen hebben.
- Kosten: Met een geschatte investering van honderden miljarden dollars is het project extreem duur.
- Technische uitdagingen: Het complexe ontwerp vereist ongekende bouwmethodes en technologieën.
- Sociale acceptatie: Niet iedereen is enthousiast over de beperkingen van een dergelijke leefomgeving.
Hoe kijken anderen hiernaar?
De meningen over The Line zijn sterk verdeeld. Supporters zien het als een voorbeeld van hoe steden in de toekomst kunnen functioneren, terwijl critici wijzen op de hoge kosten, sociale impact en technische uitdagingen.
Volgens The Guardian zijn dergelijke gigaprojecten vooral bedoeld om Saoedi-Arabië en de kroonprins op de wereldkaart te zetten. Architectural Record en Parametric Architecture benadrukken dat het terugschalen van de plannen noodzakelijk was vanwege de logistieke en bouwkundige obstakels. En onderzoekers van het Complexity Science Hub (CSH) noemen het project zelfs “geen echte revolutie in stedelijk leven”, maar eerder een over-the-top experiment.
Technologieën die worden toegepast
The Line maakt gebruik van diverse geavanceerde technologieën, waaronder:
- AI-gestuurde stadsplanning: Optimalisatie van energieverbruik, mobiliteit en bewonerservaring.
- Autonome mobiliteit: Een volledig zelfrijdend transportsysteem dat naadloos is geïntegreerd in het stadsontwerp.
- Verticale landbouw: Minimaliseert de behoefte aan landbouwgrond en bevordert lokale voedselvoorziening.
- Klimaatbeheersing: Innovatieve systemen zorgen voor een aangenaam leefklimaat, zelfs in de woestijn.
Een van onze klanten, Van der Hoeven, draagt hier ook aan bij. Zij werken aan twee testfaciliteiten voor kassen in het NEOM-project. Met innovatieve tuinbouwoplossingen draagt Van der Hoeven bij aan de voedselvoorziening in een duurzame omgeving.
Conclusie
The Line is meer dan een stad; het is een experiment waarmee de grenzen van stedelijke ontwikkeling worden uitgedaagd. Het biedt inzichten in wat mogelijk is, maar roept ook belangrijke vragen op over duurzaamheid, haalbaarheid en menselijke leefbaarheid.
Robert Dilber
Bronnen
- NEOM Officiële Website – Informatie over de bouw en doelen van The Line.
- Vision 2030 – Officiële uitleg over de visie achter het project.
- Complexity Science Hub – Why Saudi Arabia’s “The Line” is not a revolution in urban living
- Business Insider – Overzicht van The Line en Vision 2030.
- VRT NWS – Saudi-Arabië moet ambitieuze plannen voor futuristische megastad ‘The line’ bijstellen “door geldgebrek”
- New Atlas – Update over de bouw en technologische ontwikkelingen.
- New Civil Engineer – Technische analyse van de voortgang.
- The Guardian – From a 100-mile city to a desert ski resort: why is Saudi Arabia spending billions on architectural ‘gigaprojects’?
- Architectural Record – Bespreking van de herziening van de plannen.
- Parametric Architecture – Analyse van de aangepaste schaal en planning.
- Van der Hoeven – Informatie over hun betrokkenheid bij NEOM.