• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Kitech Recruitment BV

Kitech Recruitment BV

  • Home
  • Projecten
  • Klanten
  • Specialisten
  • Kitech Recruitment
  • Blogs
  • Contact
  • LinkedIn

Ongeleide projectielen in de Formule 1

In de jaren '80 had een Formule 1 bolide reeds een vermogen van 1.400 pk. Met de regels van toen zou je anno 2020 een motor met duizenden pk’s kunnen bouwen; waarom niet?

U bent hier: home / Blogs / Ongeleide projectielen in de Formule 1

(27 augustus 2020, Erik Schüssel)

In de jaren ’80 had een Formule 1 bolide reeds een vermogen van 1.400 pk. Met de regels van toen zou je anno 2020 een motor met duizenden pk’s kunnen bouwen; waarom niet?

 

Het laatste weekend van Augustus staat de Formule 1 Grand Prix van België op het programma. Een 2 km lang stuk circuit dat licht omhoog loopt en waar de bolides vol gas gaan, zorgt dat degene met het grootste motorvermogen hier duidelijk een voordeel heeft. Maar wat waren de meest krachtige F1-auto’s ooit? Dat zou je bijna vergeten in een tijd dat het ook vaak gaat over bandenmanagement en brandstof sparen.

 

De Benetton B-186 uit 1986 gebruikte een 1,5 l viercilinder motor uit een BMW straatauto. Opgevoerd van 150 tot 1.400 pk in kwalificatie afstelling. De turbodruk was ongelimiteerd. Uitlaatgassen dreven een turbine aan, die op zijn beurt de lucht die de motor in gaat comprimeert. Daardoor kun je meer brandstof verbanden en komen er weer meer uitlaatgassen uit de uitlaat. Deze positieve feedback loop leidde tot motoren van 1.400 pk (> 1 MW).

 

De bolides werden ongeleide projectielen. Een onhoudbare situatie, niet in de laatste plaats omdat de motoren maar één kwalificatieronde meegingen, waarna ze dikwijls ploften en op de schroothoop belandden.

Maar vooral ook omdat de vermogens de pan uit zouden rijzen. Met de huidige stand van de technologie – materiaalkunde, het vervaardigen van precisie-onderdelen met grote sterkte – zou je met de regels uit ’86 auto’s kunnen bouwen met een vermogen van duizenden pk’s. Dan zou je extreem grote vleugels die dito downforce kunnen genereren op de auto’s kunnen zetten en zou je in de bochten G-krachten opwekken die iedere coureur buiten westen zouden slingeren.

Met de regels uit de jaren ‘80, zou je anno 2020 dus alleen maar autonoom kunnen racen.

 

Bron: TW.nl

Primary Sidebar

Contact opnemen

Recente Projecten

Mechanical Engineer – regio Gouda

Mechanical Engineer – regio Gouda

Uitvoerders gezocht

Uitvoerders gezocht

Monteurs Spoorinfrastructuur

Monteurs Spoorinfrastructuur

Recente blogposts

Nieuw kantoor!

Nieuw kantoor!

Kitech Recruitment and Team Polar

Kitech Recruitment and Team Polar

Machine-industrie in Nederland blijft groeien

Machine-industrie in Nederland blijft groeien

Is uw interesse gewekt?

Neem eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Contact opnemen

Footer

Kitech Recruitment

Binckhorstlaan 36, C1.60
2516 BE Den Haag
Telefoon: +31 70 219 72 30

Informatie

  • Sitemap
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookiebeleid

Volg ons op LinkedIn

  • LinkedIn

Aangesloten bij

Kitech Recruitment is aangesloten bij Mikrocentrum

Copyright © 2023 · Kitech Recruitment · Website: VdB

Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
Bedankt voor het aanbevelen van vriend(in)!

Vul het formulier hier onder in met uw gegevens en de gegevens van uw kennis. Indien hij/zij nog niet bij ons bekend is, nemen we contact met u op om dit te bevestigen.




    Hierbij geef ik toestemming aan Kitech Recruitment om mijn persoonlijke gegevens op te slaan en te gebruiken in overeenstemming met de Europese privacy-wetgeving (AVG).
    Bekijk hier ons privacy statement

    CV upload


      Bijlage

      Hierbij geef ik toestemming aan Kitech Recruitment om mijn persoonlijke gegevens op te slaan en te gebruiken in overeenstemming met de Europese privacy-wetgeving (AVG).
      Bekijk hier ons privacy statement

      Projectalarm

      Bedankt voor uw interesse in onze projecten!

      Vul het formulier hier onder in met uw gegevens en een korte motivatie. Bij interessante projecten zorgen wij dat u deze in uw mailbox ontvangt.



        Hierbij geef ik toestemming aan Kitech Recruitment om mijn persoonlijke gegevens op te slaan en te gebruiken in overeenstemming met de Europese privacy-wetgeving (AVG).
        Bekijk hier ons privacy statement

        Vacature: Ongeleide projectielen in de Formule 1

        Bedankt voor je interesse in deze vacature. Vul hier onder uw gegevens in, zodat we contact met u kunnen opnemen.


          Bijlage

          Hierbij geef ik toestemming aan Kitech Recruitment om mijn persoonlijke gegevens op te slaan en te gebruiken in overeenstemming met de Europese privacy-wetgeving (AVG).
          Bekijk hier ons privacy statement