Een stijve fiets is een vereiste voor baanwielrenners – zij hebben een piekvermogen van boven de 2000 watt en moeten die energie goed over kunnen brengen. Maar de renners wilden ook dat hun fiets meer aerodynamisch zou worden en beter rijgedrag kreeg.
De zoektocht naar de optimale verhouding tussen aerodynamica en kracht, begon met het in 3D inscannen van baanwielrenner Jeffrey Hoogland. ‘Daarmee konden we bij het ontwerp van de fiets in CAD ook een aerodynamische analyse doen van de fiets in combinatie met de renner’, zegt Mark Dorlandt, projectmanager bij Accell Nederland, de moedermaatschappij van fietsfabrikant Koga. ‘Je kunt echter wel aerodynamisch op de fiets zitten, de renner moet ook de krachten overbrengen. In windtunneltesten berekenen we het vermogen bij bepaalde houdingen en kunnen we tegelijk het frontaal oppervlak meten.’
‘We zijn erop uitgekomen dat de fiets is langer is geworden, waardoor de renners een meer aerodynamische houding aannemen. Renners zitten met hun onderarmen vrijwel horizontaal op de fiets. Dat bleek voor de meeste renners de optimale houding.’
Fietsprofessor Arend Schwab van de TU Delft kon met een wiskundig model voorspellen hoe nerveus of stabiel een fiets rijdt. ‘Dat heeft te maken met de massa van de onderdelen, het massazwaartepunt, de stijfheid van onderdelen en de geometrie zelf. Heel complex. Als we het wiel stijver is, maakt dat het rijgedrag in sommige gevallen lastiger, terwijl de banden wat zachter zetten zorgt voor net wat beter grip en een beter rijgedrag.’
‘We wilden de stijfheid gelijk houden en het gewicht optimaliseren. Een fiets moet minimaal 6,8 kilo wegen, dus er was niet veel ruimte om te winnen, maar elke gram telt. We hebben de laatste stand der techniek gebruikt, gekeken hoe de lay-up van de vezels te optimaliseren. Daardoor is de fiets toch weer iets lichter geworden.’
Een fiets mag alleen op de Spelen gebruikt worden als het materiaal al minstens een jaar van tevoren klaar is, commercieel wordt aangeboden en er al wedstrijden mee zijn gefietst. ‘We hebben er fantastische resultaten mee behaald’, zegt Dorlandt. ‘Met de aerodynamica hebben we de grootste winst geboekt. In de teamsprint hebben we een aantal tienden van seconden kunnen winnen.’
Bron: TW.nl