Je elektrische auto in tien minuten opladen. Binnenkort kan dit werkelijkheid worden, schrijven Amerikaanse onderzoekers 30 oktober in Joule. Die korte oplaadtijd voegt 320 km toe aan je bereik.
Elektrische voertuigen hebben een groot nadeel ten opzichte van brandstofauto’s: oplaadtijd. Een tank gooi je in een paar minuten vol en je kunt weer doorrijden terwijl een elektrische auto uren aan de oplaadkabel moet liggen voordat de batterij weer vol is. Zelfs bij een snellader ben je 25-40 minuten kwijt.
Als je lithium-ion batterijen in elektrische voertuigen snel wilt opladen, met een hoog voltage, dan raken ze beschadigd. Dat komt doordat de lithiumionen dan niet in netjes in de koolstofanode schuiven, maar als een lithiummetaal ophopen aan het oppervlak van de anode. Daardoor neemt de capaciteit van de batterij af en kan hij zelfs kapot gaan.
Om elektrische voertuigen toch razendsnel op te kunnen laden hebben de Amerikaanse onderzoekers een methode ontwikkeld waarbij de batterij verwarmt wordt tot 60°C.
Bij een hogere temperatuur bewegen de lithiumionen gemakkelijker door de batterij en veroorzaken ze geen ophopingen. ‘Maar het is in de batterij-wereld verboden om ze tot een temperatuur van 60°C te brengen’, zegt Chao-Yang Wang, van Penn State University in een persbericht. ‘Dat zou de materialen beschadigen en de levensduur drastisch verminderen.’
Wang en zijn onderzoeksgroep laten zien dat opladen bij deze hoge temperatuur wel mogelijk is als je slechts tien minuten oplaadt en de batterij daarna snel weer afkoelt tot de omgevingstemperatuur. Een snelle en gelijkmatige opwarming kregen ze voor elkaar met een dun stukje nikkelfolie dat snel opwarmt en zo de batterij van binnenuit op temperatuur brengt.
Dankzij de toevoeging van het nikkelfolie kan de batterij tot 2.500 keer op deze manier opgeladen worden. Dat staat gelijk aan bijna 805.000 km rijden.
Omdat de onderzoekers voor het opwarmen van de batterij onderdelen gebruiken die nu ook al toegepast worden door de industrie, kan de techniek snel getest worden op echte voertuigbatterijen, schrijven de onderzoekers. Uit die test zal blijken of de methode op grote schaal, snel genoeg werkt.
Bron: TW.nl