Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat familiebedrijven neigen naar een langetermijnvisie die is geworteld in gedeelde waarden, visie en cultuur, waardoor controle van de onderneming door de familie jarenlang behouden kan worden. Maar familiebezit op zichzelf is geen garantie voor de continuïteit van het bedrijf. Dit is een van uitkomsten van het nieuwe rapport van Deloitte, Global family business survey 2019: Long-term goals meet short-term drive.
Voor het onderzoek ondervroeg Deloitte bijna 800 leidinggevenden uit 58 landen wereldwijd over de uitdagingen en kansen waarmee zij op dit moment te maken hebben. Een van de belangrijkste doelstellingen op lange termijn is het behouden van het bedrijf in de familie. Toch heeft slechts 41 procent van de ondervraagden vertrouwen in hun plannen voor opvolging.
Toekomst familiebedrijf: géén gemeenschappelijke visie onder familieleden
Drie van de belangrijkste uitdagingen voor familiebedrijven zijn: De onderneming in familiebezit houden, het waarborgen van de nalatenschap en het behoud van familievermogen.
68 procent van de leidinggevenden geeft aan dat ze van plan zijn om het bedrijf in de familie te houden, terwijl slechts 26 procent een plan klaar heeft om de CEO op te volgen.
Daarnaast gelooft minder dan een derde van de respondenten dat hun families een gemeenschappelijke visie hebben op de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. “Familiebedrijven die zowel hun ambitie voor de komende 10-20 jaar als hun prioriteiten voor de korte termijn (6-12 maanden) kunnen definiëren en met elkaar kunnen verbinden, zullen een veel grotere kans hebben de toekomst van hun bedrijf te waarborgen, mits ze beschikken over de juiste discipline, bestuursstructuur en communicatievaardigheden”, zegt Sjoerd Bakker (Deloitte).
Bron: Link Magazine