Niemand kan ontkennen dat de wereld van online winkelen ons leven eenvoudiger heeft gemaakt. Kleding, speelgoed, eten en nog veel meer zijn met een paar klikken besteld. Maar wat is dan het nadeel? De artikelen die we bestellen, komen vaak van ver en worden via vrachtschepen vervoerd. Hoewel ze essentieel zijn voor de globale economie, veroorzaken ze ook aanzienlijke milieuvervuiling. Wat als er innovatieve oplossingen zijn die niet alleen de CO2-uitstoot drastisch kunnen verminderen, maar ook de operationele kosten verlagen?
Hoe staat het er nu voor?
Op dit moment zijn vrachtschepen verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde CO2-uitstoot. De scheepvaartindustrie, die goed is voor ongeveer 90% van de wereldhandel, stoot jaarlijks ongeveer 1 miljard ton CO2 uit; dit is zo’n 3% van de totale (wereldwijde) broeikasgasuitstoot van 2023. Deze schepen verbranden grote hoeveelheden schadelijke en giftige stookolie, waarvan de uitstoot bijdraagt aan klimaatverandering en luchtvervuiling.
Waarom watertransport verduurzamen?
De noodzaak om watertransport te verduurzamen kan niet genoeg benadrukt worden. De scheepvaartindustrie heeft een enorme impact op het milieu, niet alleen door de uitstoot van broeikasgassen, maar ook door olielekken, afval en geluidsoverlast die het mariene leven verstoren. Het verduurzamen van deze sector is van enorm belang voor het behalen van de internationale klimaatdoelen en het beschermen van onze oceanen en biodiversiteit.
Gelukkig zijn ingenieurs al hard op zoek naar innovatieve oplossingen. Twee interessante voorbeelden hiervan zijn het Seawing-systeem en de Argo hydrofoil containerschepen.
Seawing
Het Seawing-systeem maakt gebruik van een gigantische kite die aan het schip is bevestigd. Door de grote hoogte waarop deze kites werken, kunnen ze veel meer wind vangen dan traditionele zeilschepen. Daarnaast draagt de constantere wind bij aan betrouwbaardere windvoortstuwing, wat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk vermindert. Wat dit systeem uniek maakt, is de automatisering: het Seawing-systeem kan automatisch worden ingezet en bediend, waardoor het efficiënter is dan traditionele zeilen. Door de computer aangestuurde patronen waarin het beweegt, is het enorm efficiënt en werkt het vrijwel altijd. Een toegevoegde bonus is dat kites ook kunnen worden gebruikt voor windturbines.
Argo hydrofoil containerschepen
De Argo schepen zijn uitgerust met hydrofoils die het schip gedeeltelijk uit het water tillen. Dit vermindert de weerstand, resulterend in een lager brandstofverbruik en minder uitstoot, en zorgt ervoor dat de snelheid toeneemt. Bovendien zijn deze schepen ontworpen met elektrische aandrijving, wat hun ecologische voetafdruk verder verkleint. Hierdoor komt je pakketje dus sneller aan, én hoef je je niet schuldig te voelen over het bijdragen aan klimaatverandering!
De verduurzaming van watertransport is geen luxe, maar een noodzaak. Met innovaties zoals het Seawing-systeem en de Argo hydrofoil schepen kunnen we een stap dichter bij een groenere toekomst komen. Deze technologieën bieden niet alleen milieuvoordelen, maar ook economische voordelen door brandstofkosten te verlagen. Het is tijd dat de scheepvaartindustrie deze duurzame oplossingen omarmt en een voorbeeld stelt voor andere sectoren.
Robert Dilber
Bronnen: