Na zuiver abstracte sporten als schaken en Go, valt met curling nu ook een fysieke sport ten prooi aan dominantie door kunstmatige intelligentie (AI). Koreaanse wetenschappers hebben een robot (Curly) gebouwd, die op basis van ‘deep reinforcement learning’ (geavanceerde trial-and-error) drie uit vier wedstrijden tegen professionele Koreaanse curling-teams heeft gewonnen.
De Olympische wintersport curling vereist een combinatie van grote precisie bij de worp van een schijf en complexe afwegingen in de keuze van een koers. ‘Vanuit een AI-perspectief is curling – vaak beschreven als ‘schaken op ijs’ – op verschillende manieren anders dan bordspelen als schaken en Go,’ schrijven de onderzoekers in Science Robotics. Curling vergt een exacte simulatie van de gevolgen van de botsing van schijven in een fysieke omgeving die bovendien steeds verandert door de aanwezigheid van minuscule bevroren druppeltjes op het ijs die door de voorgaande worpen beïnvloed worden.
Robot Curly bestaat eigenlijk uit twee units: een twee meter hoge camera bij de ‘roos’ waar de schijven terecht moeten komen en een werprobot aan het begin van de baan. Er werden enkele regels gewijzigd om deelname van de robot mogelijk te maken. Bij een normale partij vinden bijvoorbeeld 160 worpen plaats binnen twee uur. Omdat Curly 1 à 2 minuten doet over een worp, werden de partijen ingekort tot 45 worpen.
Ook waren de opvallende vegers afwezig. Bij curling mag een teamgenoot met een bezem vlak voor de schijf vegen om ijs te laten smelten waardoor de schijf verder glijdt. Curly heeft nog geen veegmodule, dus werden ‘rolstoelregels’ toegepast, waarin vegers ontbreken. Een samenwerkingsverband van Curly met menselijke vegers bleek overigens in een andere proef goed te presteren.
Robots met AI zijn doorgaans erg goed in het optimaliseren van een specifieke taak. Volgens de onderzoekers wordt met de curling-robot een belangrijks stap gezet bij het overbruggen van de kloof tussen de sublieme prestaties van AI in simulatie-setting en de rommelige realiteit waarin meer factoren spelen dan een AI kan omvatten.
Bron: TW.nl