‘Never waste a good crisis.’ De gevleugelde woorden van de Britse politicus Winston Churchill krijgen vandaag een bijzondere bijklank. Van praktische toepassingen voor artificiële intelligentie tot de nieuwe manier van werken: dit zijn de vijf innovaties die ons leven na corona voorgoed gaan veranderen. Op de Think Digital Summit van IBM denken experts uit het vakgebied na wat corona voor innovatie betekent.
De coronacrisis vormt een kans voor bedrijven om nu echt werk te maken van innovatie. En veel bedrijven zijn daar vandaag al mee gestart. Het doel van digitale transformatie is om technologie te gebruiken om traditionele problemen op te lossen, wat betekent dat technologie moet worden geïntegreerd in elk gebied van het bedrijf. Als het goed wordt uitgevoerd, stelt digitale transformatie bedrijven in staat klanten meer waarde te bieden. De coronacrisis, die bedrijven uitdaagt om te vernieuwen, kan hiervoor de perfecte aanleiding vormen.
- Artificiële intelligentie is binnen handbereik
Artificiële intelligentie is al jaren een buzzword in de techsector en daarbuiten. Maar de coronacrisis heeft aangetoond dat deze innovatieve technologie meer binnen handbereik ligt dan we vermoedden. AI wordt nu gebruikt in slimme camera’s om de afstand tussen werknemers te meten of om te controleren of we mondmaskers dragen. Tal van praktische toepassingen die te maken hebben met de coronacrisis tonen aan dat artificiële intelligentie geen verre toekomstdroom is, maar een bruikbare tool voor elk bedrijf.
- Evenementen gaan virtueel
Nu grote evenementen op een fysieke locatie onmogelijk zijn, zijn veel events in de techsector naar de virtuele wereld gekatapulteerd. Digitale evenementen worden dit seizoen dé manier waarop bedrijven communiceren met klanten en partners.
- Telewerken wordt de nieuwe norm
De coronacrisis heeft bedrijven ertoe aangezet sterke digitale interne communicatiekanalen op te zetten om het werk op afstand gedaan te krijgen. En met succes, zo blijkt. Acht op de tien werknemers wil ook na de crisis blijven telewerken. Ook grote bedrijven als Facebook en Twitter willen van thuiswerk ‘het nieuwe normaal’ maken. Betekent dat dat we nu permanent thuis gaan werken? Wellicht niet. Maar de coronacrisis zet bedrijven er wel toe aan een innovatief personeelsbeleid te voeren op basis van vertrouwen.
- De cloud blijft groeien
Nu we allemaal op afstand werken, willen we op afstand veilig toegang tot onze gegevens. Bedrijven zijn in de laatste maanden ook massaal overgestapt op de cloud om dat mogelijk te maken. Vendoren als IBM en Microsoft zagen de vraag naar cloudcapaciteit massaal toenemen. Maar cloudtransformatie vraagt ook een nieuwe mentaliteit. Bedrijven zullen vandaag steeds meer nadenken over een duurzame cloudstrategie. Hoe kan je private, hybrid en public cloud zo goed mogelijk gebruiken om innovatie mogelijk te maken?
- Iedereen wordt zich bewust van security
Als het nieuws over de ‘Zoom-bombers’ en ‘Covid-phishing’ één ding heeft duidelijk gemaakt, dan is het wel dat cybersecurity ons allemaal treft. Sinds het begin van de coronacrisis maken cybercriminelen massaal gebruik van het feit dat mensen thuis werken om bedrijven aan te vallen. Vorig jaar kreeg zeven op de tien bedrijven te maken met een veiligheidsincident. Dat terwijl maar 10 procent van de organisaties echt goed voorbereid is op een hack. Voor veel bedrijven was de coronacrisis dan ook een wake-up call om actie te ondernemen. Veiligheid zal nu een topprioriteit worden, ook dat is transformatie.
Ook bij Kitech Recruitment merken we dat steeds meer klanten (bedrijven en specialisten) deze stappen gezet hebben tijdens de corona crisis.
Interviews vinden overwegend virtueel plaats, veel mensen werken vanuit thuis, security is een hot topic bij ondernemers waar we mee samenwerken en Erik heeft zojuist een verjaardag van een vriend gevierd met 40+ mensen, via Zoom.
Bron: IBM Think Digital Summit