Mobiliteit ondergaat het komende decennium een metamorfose. In 2030 wordt 71 procent van de voertuigen elektrisch aangedreven. 51 procent van de consumenten denkt bovendien te reizen met een hyperloop. 38 procent ziet zichzelf tegen die tijd in een luchttaxi zitten. Dit blijkt uit het onderzoek ‘City of 2030‘. CITE Research voerde dit onderzoek in opdracht van Dassault Systèmes uit onder 1.000 Amerikaanse volwassenen.
Meer dan 70 procent van de ondervraagden verwacht wegen vol volledig autonome elektrische auto’s. Dankzij gebruik van IoT en andere slimme technologie verwacht de consument een mobiliteitservaring die helemaal is afgestemd op individuele wensen en omstandigheden. De verwachte voordelen van al die ontwikkelingen: een grotere verkeersveiligheid, lagere vervoerskosten en een betere levenskwaliteit.
Opvallend is daarnaast het vertrouwen van de consument in de hyperloop. Dit is een soort vacuümtrein die via een buizensysteem gigantische snelheden behaalt en zo de relatieve afstanden tussen wereldsteden enorm verkleint. Volgens de helft van de ondervraagden is deze vervoersmethode in 2030 gemeengoed.
Nederlandse projecten
Ook Nederlandse partijen onderzoeken de mogelijkheden van de hyperloop. Zo ontwikkelde het studententeam Delft Hyperloop in 2017 met behulp van het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes het winnende concept voor een door Elon Musk uitgeschreven ontwerpwedstrijd. Vorig jaar ontwierp het team de Hyperloop II, een waardige opvolger die nog hogere snelheden haalt.
Daarnaast onderzoekt Schiphol samen met Hardt Hyperloop uit Delft of de razendsnelle vacuümtrein een alternatief kan zijn voor korte afstandsvluchten.
De deze week geïntroduceerde Lightyear One is een andere Nederlandse ontwikkeling die past in het toekomstbeeld van de ondervraagde consumenten. Het Helmondse bedrijf Lightyear ontwikkelt momenteel deze auto die zich met behulp van zonne-energie automatisch oplaadt.
Bron: Link Magazine